Idag fick jag min lärare att börja gråta

De två förra inläggen lades upp till min filmkunskapslektion, jag behövde dem i min diskussion. Men jag tycker så mycket om dem så de får helt enkelt ligga kvar!
Vi diskuterade gestaltningskomponenter, dvs vad som fängslar tittarna och vilka knep filmproducenterna använder sig av (tex om det är läskigt kommer ljuset underifrån, och är någon mäktig filmas den ur grodperspektiv).
Marie Antoinette.
Enligt mig en av topp 5 bästa filmerna ever. Ett perfekt exemplar hur Sofia Coppola får oss intresserade genom att göra en gammal historia i modernare tappning. Snabba klippningar över skor, bakverk och smycken ger ett intryck av rikedom, till och med hundarna äter bakelser. Musiken är gjord av Bow wow wow, som är ett gammalt 80-tals band, alltså fångar hon publiken genom att ta med musik som man redan känner igen. Vi känner igen oss även fast filmen utspelar sig för 200 år sedan, titta bara i början då de har ställt ett par converse bland skorna.
Det stora blå.
Lyssna på musiken i första klippet, inledningen.
Jag typ dör av det, det påminner lite om hjärtslag.
Man filmar över vattnet länge länge för att tittarna ska förstå hur extremtärligtjäklagigantiskt vattnet är. Han matar muränan för att få upp spänningen. Filmen är fransk/spansk I think, alltså är den europeiska versionen den riktiga. Jag jämför då den europeiska med den amerikanska, som är helt annorlunda. Slutscenen. Han väljer vattnet före land-livet och simmar iväg med en delfin långt nere i det stora blå. Sen kom han aldrig upp igen. I den amerikanska versionen gör han nämligen det, kommer upp alltså. Och amerikanerna har till och med en egen inledning, med annan musik som är mycket gladare. Varför måste de förstöra den fina filmen?! Bara buisness.
Love filmkunskap <3333333333 och nu är även du lite smartare när du kollar på film

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hahaha på jänkar-versionen! Är ju Serras musik som ramar in hela historien. Och så byter de ut den till förmån för Teletubby-toner. Score!

2010-09-08 @ 17:09:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0